IELTS-Reading ریدینگ آیلتسمی‌دونید مشکل همه با بخش ریدینگ چیه؟

https://ostad-masjedi.ir/wp-content/uploads/2021/02/6801.jpg

می‌دونید مشکل همه با بخش ریدینگ چیه؟ وقتی صحبت از ریدینگ می‌شه یک سری سوال و مشکل و دردسر به ذهنمون می‌رسه. بخش ریدینگ شاید یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها باشه، مخصوصا اگه با فرمت ریدینگ آیلتس آشنا نباشید. تا حالا دقت کردین که گاهی نمره شما روی 6.0 مونده و هر چقدر هم تمرین می‌کنید...

می‌دونید مشکل همه با بخش ریدینگ چیه؟

وقتی صحبت از ریدینگ می‌شه یک سری سوال و مشکل و دردسر به ذهنمون می‌رسه. بخش ریدینگ شاید یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها باشه، مخصوصا اگه با فرمت ریدینگ آیلتس آشنا نباشید.
تا حالا دقت کردین که گاهی نمره شما روی 6.0 مونده و هر چقدر هم تمرین می‌کنید باز درجا می‌زنید! چرا؟مشکل بخش ریدینگ چیه ؟ حتما یه جای کار میلنگه! اما کجا؟
پس بیاین ببینیم کسانی که نمره 7.0 و بالاتر گرفتن چیکار می‌کنن :

• اول باید مشکلات  شناسایی کنید.
• بعد با تمرکز روی این مشکلات به تمرین‌ها ادامه بدین.
• و در آخر نقاط ضعف رو به نقاط قوت تبدیل کنید.

مشکلات رایج در عبارتند از:

• عدم مدیریت زمان
• عدم توجه به دستورالعمل‌ها
• توقف روی کلمات جدید
• توجه بیش از حد به جزئیات
• توجه بیش از حد به معنی بدون توجه به گرامر
حالا این موارد رو به صورت مجزا بررسی میکنیم.

عدم مدیریت زمان :

برای هر قسمت از ریدینگ، 20دقیقه زمان پیشنهاد می‌شه. در ریدینگ جنرال این زمان نه تنها کم نیست بلکه با توجه به میزان سختی سوال‌ها، وقت زیادی هم هست، اما توی آیلتس آکادمیک جواب دادن به سوالات هر بخش اونم توی 20 دقیقه واقعا کار سختیه.

راه حل این مشکل چیه؟ تمرین، تمرین وباز هم تمرین!

بهتره برای رسیدن به زمان‌بندی مناسب و مطلوب از ساعت آلارم‌دار استفاده کنید و خودتون رو توی شرایط واقعی قرار بدین. برای متن‌های جنرال پیشنهاد میدیم که به ترتیب متون داده شده تمرین و زمان‌بندی رو انجام بدین تا بتونید سرعت خوندنتون رو افزایش بدین.
درجه سختی سوال‌ها در متون جنرال از آسون به سخت هست اما در آزمون آکادمیک اینطور نیست. ممکنه اولین متن در عین حال سخت‌ترین باشه.
برای متون آکادمیک پیشنهاد می‌شه براساس نوع سوال‌ها، متن رو انتخاب کنید و سخت‌ترین متن رو به عنوان آخرین اولویت درنظر بگیرید. یادتون نره که بهتره تحت شرایط آزمون واقعی و با استفاده از ساعت تست بزنید.
به محدویت‌های زمان‌بندی پایبند باشید و الگوی زمانی مناسب خودتون رو انتخاب کنید تا برای آزمون اصلی مشکلی نداشته باشین. مثلا برای:
متن اول 15 دقیقه ، متن دوم 20 دقیقه و متن سوم 25 دقیقه زمان درنظر بگیرید.
بعد از جواب دادن به سوال‌ها می‌تونید به متن برگردین و اگر خواستین کل متن رو سر فرصت مطالعه کنید و دلیل اشتباهات خودتون رو پیدا کنید و معنی کلماتی رو که بلد نبودین رو توی دیکشنری سرچ کنید.

 

می‌دونید مشکل همه با بخش ریدینگ چیه؟
می‌دونید مشکل همه با بخش ریدینگ چیه؟

 

عدم توجه به دستورالعمل‌ها:

بعد از یک ست تست‌زنی ممکنه به دستورالعمل‌های سوالات توجه نکنید. چون فکر می‌کنید سوال‌ها تکراری شدن مثل سوالای “پرکردن جای خالی”. برای همین به خاطر اینکه می‌خواین تو زمان صرفه‌جویی کنید مستقیم میرین سراغ متن و پیدا کردن جواب‌ها! همین عجله باعث می‌شه که به دستورالعمل (instruction) داده شده توجه نکنید. مثلا سوال از شما خواسته که “فقط با دو کلمه” جواب بدین، با اینکه جواب درست رو پیدا کردین ولی به خاطر عجله و توجه نکردن به دستورالعمل سوال ممکنه نمره رو از دست بدین! پس بدون درنظر گرفتن اینکه چندبار با یک نوع سوال خاص تمرین داشتین حتما دستورالعمل سوال رو با دقت بخونید و بعد جواب بدین. به عنوان مثال:

Write ONE word and/or a number for each answer.
Write NO more than two words and/or a number for each answer.

توقف روی کلمات جدید:

توی هر متن حتما کلماتی هستند که برای ما جدیده و ممکنه معنی اونها رو ندونیم. راه حل چیه؟
*دقت کنید که اگه کلمه جدید با ایندکس مشخص شده، معنی کلمه پایین صفحه یا آخر متن نوشته شده. اگه ایندکس نداشت ممکنه توضیح معنی اون لغت در ادامه همون جمله بین دو علامت خط تیره یا کاما گذاشته شده باشه.
*در غیر اینصورت، باید اول جملات قبل و بعد از لغت جدید رو بخونید تا با توجه به معنی کلی جمله، بتونید نزدیک‌ترین معنی رو برای اون کلمه حدس بزنید. براساس موضوع کلی پاراگراف هم می‌تونید مناسب‌ترین معنی کلمه جدید رو پیدا کنید.
اگه این روش‌ها جواب نداد، باید اون کلمه رو فراموش کنید و برید سراغ سوال بعد! چون توقف روی یک سوال به خاطر ندونستن یک کلمه، به قیمت ازدست دادن چندتا سوال دیگه تموم می‌شه!

توجه بیش از حد به جزئیات:

دقیقا مثل کلمات جدید، توجه بیش از حد به جزئیات (مثلا یک اصطلاح خاص در متن) می‌تونه تمرکز شما رو از اصل موضوع منحرف کنه و باعث شکل گرفتن مفهوم اشتباه تو ذهن شما بشه. اگه جوابی که پیدا کردین با مفهوم اصلی متن در تناقض باشه پس حتما دارین به جزئیاتی که مهم نیستن توجه می‌کنید.
برای درک بهتر مفهوم اصلی و محوری جمله‌ها، توصیه می‌کنیم جمله‌ها رو بدون درنظر گرفتن اطلاعات اضافی داده شده بخونید. یک سری از ساختارهای گرامری که برای ارائه اطلاعات اضافی داده می‌شن عبارتند از:

• Adjective clauses/phrases
• Adverb clauses/phrases
• Noun clauses/phrases
• Appositives, etc.

حالا یک‌بار بدون لحاظ کردن موارد بالا پاراگراف رو بخونین. آیا تفاوتی احساس کردین؟

توجه بیش از حد به معنی بدون توجه به گرامر:

“همه کلمات متن رو متوجه می‌شم اما در نهایت نمی‌تونم سوال رو درست جواب بدم!”
شما هم این مشکل رو دارین؟ می‌دونید دلیل این اتفاق چیه؟عدم توجه کافی به گرامر!!
ساختارهای گرامری مثل ساختارهای مقایسه‌ای، تفاوت‌ها و تضادها، معنای جمله رو تغییر میدن. پس به ترکیب‌های معنادار گرامری بیشتر دقت کنید. مثلا استفاده از کلمه however در وسط یا انتهای جمله می‌تونه معنی جمله رو تغییر بده. به همین دلیل فقط با دونستن معنی لغت نمی تونین انتظار داشته باشین که به جواب صحیح برسین. مثلا:

The book is expensive; however, it’s worth it. =The book is expensive. It’s worth it, however.

یک‌بار دیگه مقاله رو با دقت بخونید و سعی کنید تمامی نکات رو برای تست ریدینگ بعدی حتما بکار ببرید. مطمئن باشید با تمرین بیشتر به نتیجه بهتری می‌رسین.
فرقی نداره کجای ایران باشین، می تونید در دوره¬های آنلاین ثبت نام کنید و خودتون رو برای آزمون آماده کنید. تا رسیدن به موفقیت کامل در کنار شما هستیم.

|استاد مسجدی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

تماس با ما
رشت - چهارراه گلسار - خیابان نواب - کوچه آژانس نواب
09113334659
09118018018
شنبه تا پنجشنبه - 8 تا 21
جمعه ها - 8 تا 13
درباره

استاد مسجدی

آموزشگاه زبان استاد مسجدی برگزارکننده انواع دوره های زبان در رشت، کلاس زبان انگلیسی در رشت، کلاس زبان آلمانی در رشت، کلاس زبان فرانسه در رشت، کلاس زبان ترکی استانبولی در رشت، کلاس آیلتس در رشت، کلاس تافل در رشت و انواع آزمون زبان در رشت و دوره های فشرده زبان در رشت و مکالمه در رشت و سایر شهرهای استان گیلان می باشد.

خبرنامه